Ik help MKB bedrijven met Excel gerelateerde projecten. De afgelopen jaren heb ik veel kennis en ervaring opgebouwd in het toepassen van Excel binnen bedrijven. Zaken als voorraadbeheer, overzichten creëren, offerte templates, rapportages en dashboards; overal was Excel dé uitkomst. Mijn kennis over Excel combineer ik met jarenlange ervaring in projectmanagement. Ik werk op een gestructureerde en proactieve manier. Altijd met de focus op resultaat en het verbeteren van processen. Benieuwd hoe je interne processen kunt verbeteren door middel van Excel? Neem dan gerust persoonlijk contact met mij op.

Rapportages

Als management wil je goed inzicht hebben in de prestaties en voortgang van processen. Door het opstellen en bouwen van rapportages in Excel, krijg je snel inzicht en kun je eenvoudig monitoren. Hierbij ontsluit je de gewenste data om overzichtelijke rapportages te krijgen met tabellen, overzichtslijsten en allerlei grafieken. Jouw wensen, doelen en indicatoren bepalen hoe minimaal of uitgebreid deze rapportages worden opgemaakt. Het is zelfs ook mogelijk om de rapportages dynamisch te maken door middel van keuzevelden, zoals het kiezen van een bepaald datum bereik. Zo kun je met een paar klikken al zien wat de resultaten per jaar, maand of week zijn.

Dashboards

Een dashboard in Excel kun je vergelijken met een dashboard in je auto of de cockpit in een vliegtuig. Alle belangrijke gegevens staan in één duidelijk overzicht bij elkaar. Dit is een visuele weergave waarmee je snel de gewenste gegevens op één plaats kunt bekijken en analyseren. Dashboards bieden niet alleen een gecombineerde weergave van gegevens , maar je kunt de gegevens ook weer dynamisch maken. Zo kunnen gebruikers gegevens filteren zodat alleen datgene wordt weergegeven wat voor de gebruiker van belang is. Meedenken in het proces om tot het meest ideale dashboard te komen is dan ook van groot belang. Voordat er gestart wordt met het bouwen, begeleid ik je hierin van A tot Z. Het verschil tussen een rapportage en dashboard? Een rapportage is meestal veel uitgebreider en meer gedetailleerd. In een dashboard komen de belangrijkste gegevens van meerdere rapportages bij elkaar om één duidelijk overzicht te vormen.

Templates

Een template creëren en bouwen is ontzettend handig als je steeds met een aantal standaard variabelen, dezelfde berekeningen of handelingen wilt uitvoeren. Denk aan het opstellen van offertes, prijscalculaties of facturen waarbij je wel de vrijheid hebt om bepaalde producten en/of diensten wilt kunnen combineren maar dat opmaak steeds uniform wordt samengesteld. Bijvoorbeeld dat berekeningen worden uitgevoerd op basis van een vaste prijslijst.
Een ander mooi voorbeeld om een template toe te passen is als je bepaalde informatie wilt ophalen bij klanten of collega’s. Via zo’n template kun je er voorzorgen dat de gevraagde informatie uniform en compleet wordt opgehaald.

Data transitie

Soms heb je één of meerdere lijsten, die je wilt samenvoegen tot één lijst. Door het samenvoegen krijg je soms dubbele, incomplete of zelfs verschoven gegevens. Velen gaan dan handmatig door de lijsten heen om het weer geheel compleet te krijgen wat dan weer veel tijd vergt. Heel veel van deze handmatige acties zijn echt niet nodig en kunnen met behulp van redelijk simpele zoek- of vergelijk-functies, tot een mooie en accurate lijst weer samengevoegd worden. Wat dan weer echt veel werk bespaart.
Denk bijvoorbeeld aan het samenvoegen van diverse en verschillende klantgegevens, die je bijvoorbeeld tot één lijst wilt gaan samenvoegen en als input kan gaan gebruiken bij een CRM implementatie.

Efficiëntie

In de loop van de tijd heb je het Excelbestand zodanig verbouwd en/of aangepast dat het steeds omslachtiger wordt in gebruik. Soms ontstaan er zelfs kringverwijzingen. Dan is het goed om met een frisse blik van buitenaf hier naar te kijken en weer meer structuur in je data, overzichten en tabellen aan te brengen.
Efficiëntie kun je ook vaak halen uit het uniform maken van je gegevens. Bijvoorbeeld door het gebruiken en toepassen van vaste keuze lijsten zoals het kiezen/invullen van een plaatsnaam (‘Rotterdam’, ‘rotterdam’, ‘R’dam’, etc).

Support

Support verlenen richting gebruikers die met vragen zitten waar ze zelf niet direct uitkomen. Dat kan zijn bij het gebruik of toepassen van bepaalde formules. Soms je weet ook niet precies hoe je tot een bepaald resultaat moet komen en welke functionaliteit of formule je moet toepassen. Hulp bieden bij troubleshooting als er ergens fouten zijn ontstaan waardoor bepaalde berekeningen of formules niet meer de juiste resultaten geven.

Het geven van trainingen of cursussen tijdens kantoortijden is voor nu uitgesloten omdat dit niet te combineren is met mijn fulltime baan.

"Maak je bestand weer Excellent"